SS | destek@abanozmedya.com | Trabzon loading
doka@doka.org.tr | 444 8 290
Bakan Kacır, Kadınlar Dokuyor Atölyesini Ziyaret Etti
DOKA’dan Bölgeye 35 Milyon TL’lik AB Fonu
Bakan Kacır, Giresun Sosyal Girişimcilik Merkezi’ni Ziyaret Etti
Bakan Yardımcısı İnan, Ordu’da İş İnsanlarıyla Bir Araya Geldi
2024 Yılı Sosyal Gelişmeyi Destekleme Programı (SOGEP) Ön Başvuru Dönemi Uzatıldı"
18 Şubat2022
Uluslararası Karadeniz Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi Gerçekleştirildi

Avrupa Birliği ile Türkiye tarafından finanse edilen Karadeniz Havzasında Sınır Ötesi İşbirliği Programı kapsamında Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı’nın (DOKA) lider ortak olarak yürüttüğü ‘Karadeniz Havzasında Coğrafi İşaretler Ağı Projesi’ çerçevesinde Gümüşhane’de ‘Uluslararası Karadeniz Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi’ gerçekleştirildi.

Gümüşhane Vali Yardımcısı Mustafa Pala, programın açılışında yaptığı konuşmada, “Coğrafi işaretli ürünler dünyanın diğer ülkelerinde olduğu gibi ülkemizde de hızlı bir gelişme gösteren, yapısal olarak da doğal dengenin ve tarımsal üretimin devamlılığını, ürünlerde kalite standartlarının temini ve tüketici güveni ile verimliliğini sağlayan çok önemli bir alandır. Coğrafi işaretli ürünler için çeşitli rakamlar konuşulmakta olup dünya pazarının 200 milyar dolar civarında olduğu, Avrupa pazarının da 50-60 milyar dolara ulaşan büyüklüklere vardığı tahmin edilmektedir” dedi.

Doğu Karadeniz'in 6 ilinde halihazırda 57 coğrafi işaret tesciline sahip ürün olduğunu belirten Pala, şunları kaydetti:

"Bugün itibarıyla Gümüşhane'de ise halihazırda 11 tescili yapılmış, 4 de başvuru aşamasında ürünümüz mevcuttur. Ajansımız bu proje ile coğrafi işaretli ürünlerin önemini ve farklı Karadeniz ülkelerindeki coğrafi işaretli ürünlere ilişkin deneyimleri ve bu alandan paydaşları bizlerle buluşturuyor. Bugünkü zirve ile tüm paydaşlarımız Gürcistan ve Romanya'daki meslektaşları ile tanışacak ve tecrübe paylaşımlarında bulunarak ortak bir sinerji oluşturacaktır."

Gümüşhane Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı İsmail Akçay da coğrafi işaretli ürünlerin katma değerlerinin yüksek olduğuna dikkati çekerek, "Gelişen ve değişen dünyayı hep birlikte takip ediyoruz. Bu değişimden payımızı almamız lazım. Gümüşhane olarak elimizden geleni yapıyoruz" dedi.

Gümüşhane için pestil ve kömenin önemine dikkat çeken Akçay, konuşmasına şöyle devam etti:

“Pestil ve kömemizle biz aslında Gümüşhane’de ilk inovasyonu yakaladık. Gümüşhane’de pestil ve kömeyi ticari bir ürün olarak pazara sunmaya başladık ve böyle bir başarı gösterdik. Yıllar önce büyüklerimiz tarafından duttan kuruyemiş olarak yapılan ürün misafirlere ikram edilir ve hediye olarak verilirdi. Daha sonra Gümüşhane’den bir girişimcimiz, bu ürünü ticari bir ürün haline getirdi. Bugün 30’un üzerinde işletme bu üründen ekmek yiyor, insanlar istihdam ediliyor. Demek ki Gümüşhane olarak biz de bu konuda önemli işler yapıyoruz. Bugün 11 tane coğrafi işaretli ürünümüz var. Bu işaretli ürünlerimizle biz de 200 milyar doların üzerindeki pazardan hak ettiğimiz payı almak istiyoruz. Bu projenin amacı bu. 11 tane coğrafi işaretli ürünümüzle bu pastadan pay almak için gayret ediyoruz.”

DOKA Turizm ve Girişimcilik Birimi Başkanı Mehmet Bozdoğan ise Karadeniz Coğrafi İşaretli Ürünler Projesi'nin ilk zirvesinin Gümüşhane'de yapıldığını ifade ederek, şöyle devam etti:

"Karadeniz Havzasında Sınır Ötesi İş Birliği Programı'ndan finanse edilen, Avrupa Birliği ve ülkemizin de eş finansmanı ile uygulamaya geçirilen bir projedir. Yaklaşık 700 bin avroluk bir bütçeyi biz 2 yıl içerisinde kullanacağız. Projeyi biz DOKA olarak 6 ilimizin tamamında hayata geçirdik. Projemizin içerisinde eğitim programı var. Gümüşhane ayağını tamamladık bunun, Trabzon ayağı tamamlandı, Artvin ayağı tamamlandı, Giresun ve Ordu etapları devam edecek."

DOKA Turizm ve Girişimcilik Birimi Başkanı Bozdoğan'ın katılımcıları proje hakkında bilgilendirdiği zirvenin ikinci bölümünde panel gerçekleştirildi.

Romanya, Gürcistan ve Türkiye’den yetkilerin katılımı ile gerçekleştirilen zirvenin birinci gününde coğrafi işaretli ürünlerin potansiyelini harekete geçirmek, yerel ürünlerin tüketimi konusunda farkındalığı artırmak, coğrafi işaretlerin etkin yönetimini sağlamak ve ortak ya da garanti markaların kurulması konularında, alanında uzman kişiler tarafından katılımcılara bilgiler aktarıldı. Zirvenin ikinci gününde ise Gümüşhane ilinde faaliyetlerini yürüten coğrafi işaretli ürün üreticilerine inceleme ziyaretleri gerçekleştirildi.

‘Karadeniz Havzasında Coğrafi İşaretler Ağı Projesi’

2014 - 2020 ikinci teklif çağrısı dönemine sunulan "Karadeniz Havzası Coğrafi İşaretler Ağı (BS GIN)" projesi başarılı bulunarak desteklenmeye hak kazanmıştır. BS GIN Projesi ile proje ortakları arasında coğrafi işaretli ürünlerin potansiyelinin değerlendirilmesi, ekosistem içindeki paydaşların kurumsal kapasitelerinin geliştirilmesi ve coğrafi işaretli ürünlerin etkin tanıtımının yapılmasına yönelik bir ağ oluşturulması çalışmaları 19 aydır devam etmektedir. Proje Kapsamında gerçekleştirilen çalışmalar şunlardır;

 Doğu Karadeniz Bölgesi’ndeki coğrafi işaretli ürünlerin bilinirliğini artırmak amacıyla "https://www.karadenizhazineleri.com/tr" web sitesi hizmete açıldı.

 Doğu Karadeniz Bölgesi’nde yer alan coğrafi işaretli ürünlerin instagram ve facebook mecralarında ‘karadenizhazineleri’ isimli sayfalar aracılığı ile tanıtımları devam etmektedir. ‘Karadeniz hazineleri’ instagram sayfası 10 aylık bir çalışmanın sonucunda 34.400 takipçiye ulaşmış, 4.270.097 etkileşim elde etmiştir.

 Karadeniz Havzası Coğrafi İşaretli Ürünler Projesinin detaylarını anlatmak ve partner ülkeler ile yapılan iş birliği çalışmalarının göstergesi olan ‘www.karadenizci.com’ adlı internet sitesi uygulamaya konulmuştur.

 Coğrafi işaretli ürünlerin sürdürülebilir ekonomik bir değer olması için coğrafi işaretli ürün üreticilerine yönelik Doğu Karadeniz Bölgesi’ndeki 6 ilde eğitim programları planlanmış; Artvin, Gümüşhane, Rize ve Trabzon illerinde eğitim programları tamamlanmıştır.

 Eğitim programlarının belirlenmesi için ‘Paydaş Eğitim İhtiyaçları Belirleme Anketi’ uygulanmıştır. Uygulanan anket sonuçlarına göre; Coğrafi İşaretli Ürün Üreten Firmaları Kurumsallaştırma Desteği, Coğrafi İşaretli Ürünleri Ticarileştirme ve Ticarileşme Modelleri, Coğrafi İşaretli Ürünlerde Markalaşma ve Marka Yönetimi, Coğrafi İşaretli Ürünlerin Dijital Pazarlaması- E-Ticaret Çalışmaları ve İyi Uygulama Örnekleri, eğitim konuları olarak belirlenmiştir

 Dört şehirde gerçekleşen eğitim programlarından toplamda 216 paydaş yararlanmıştır.

2022 yılının Ekim ayında sona erecek projede bundan sonraki süreçte gerçekleştirilecek çalışmalarda şu alanlara odaklanılacaktır;

 Coğrafi işaretli ürünlere ilişkin ulusal ve uluslararası uygulamalar, koruma ve denetim mekanizmaları, markalaşma, ürün üretim ve tedarik zincirleri, işbirliği ve kümelenme ile tüketici bilinci gibi alanlarda Ordu ve Giresun illerinde eğitimlere devam edilecek olup, tüm Doğu Karadeniz Bölgesi’ni kapsayacak çevrimiçi eğitim programı gerçekleştirilecektir.

 Coğrafi işaretli ürünler ile ilgili 10 aydır süren sosyal medya kampanyalarına 8 ay daha devam edilecektir.

 Bilgi ve deneyim edinmek için coğrafi işaretli ürünler konusunda Dünya’da önde gelen ülkelere çalışma ziyaretleri gerçekleştirilecektir.

 ‘Coğrafi İşaretli Ürün Tır’ı ile katılımcı ülkeler tarafından belirlenecek olan coğrafi işaretli ürünlerin tanıtımı yapılacaktır. (Tır, belirlenecek coğrafi işaretli ürünlerin fotoğrafları ile giydirilecektir.)

Tüm dünyada 200 milyar doların üzerinde bir pazar payı olduğu tahmin edilen coğrafi işaretli ürünler pazarından, proje ortağı bölgelerdeki yerel paydaşların daha fazla pay alabilmesi için yerel paydaşların kurumsal kapasiteleri ve bilgi birikimlerinin geliştirilmesine yönelik çalışmalara devam edilecektir.

KAYS
KAYS
DUYURU/İLAN
DUYURU/İLAN
Yatırım
YATIRIM
BİLGİ EDİNME
BİLGİ EDİNME
Uzman Görüşü
UZMAN GÖRÜŞÜ
Kalkınma Kütüphanesi
KALKINMA KÜTÜPHANESİ
Kalkınma İdareleri
KALKINMA İDARELERİ
Faydalı Linkler
FAYDALI LİNKLER
DOKA ROOF
DOKA ROOF
16
Sal
Nis2024